Se Zuzkou Hejnovou o dobrém jídle nejen pro sportovce

Proč byste se neměli vyhýbat vaječným žloutkům?

Proč byste se neměli vyhýbat vaječným žloutkům?

Dlouhou dobu byly žloutky odsuzovány kvůli zvyšování krevního cholesterolu a tím i riziku srdečně-cévních chorob.

Lidé, sportovci a především kulturisté se začali stranit vaječných žloutků a začali konzumovat pouze vaječné bílky. Strhl se velký boom a vznikl jeden z největších mýtů, který ještě občas přetrvává dodnes. V současnosti však máme k dispozici rozsáhlé studie vyvracející tvrzení ohledně zvyšování cholesterolu a riziku kardiovaskulárních chorob z konzumace žloutků.

Pojďme si dnes říct, proč pro nás konzumace celých vajec není zdravotně riziková a je naopak prospěšná.

Nasycené tuky ve vejcích

Není tuk jako tuk. Tuky můžeme zjednodušeně rozdělit na zdraví prospěšné a zdraví škodlivé.

Nebezpečné tuky z hlediska zmíněných kardiovaskulárních chorob jsou nasycené a transmastné kyseliny. Možná si teď řeknete, že vejce přeci obsahují nasycené mastné kyseliny, tak nemohou být zdravá. To je však omyl.

Vejce ve skutečnosti obsahují poměrně malé množství nasycených mastných kyselin ve srovnání s jinými živočišnými tuky (především s červeným masem), a obsahují především kyselinu stearovou, která má na zvyšování hladiny cholesterolu neutrální vliv. Vaječný žloutek navíc neobsahuje zdravotně nejrizikovější trans mastné kyseliny.

Máme se bát cholesterolu?

Vysoký obsah cholesterolu je jedním z hlavních důvodů, proč bývají vejce odmítána strávníky a často i zakazována lékaři. Cholesterol je však esenciální látkou nezbytnou pro správné fungování našeho organismu. Cholesterol je součástí buněčných membrán a podílí se na mezibuněčné komunikaci, včetně přenosu nervových vzruchů (hraje tedy důležitou roli v činnosti nervové soustavy).

Hladina krevního cholesterolu je závislá na individuálním metabolismu člověka a neodvíjí se přímo od konzumace cholesterolu ze stravy. Hlavním faktorem, který zvyšuje krevní cholesterol je nadbytek celkové energie ve stravě, především nasycených a transmastných tuků.

Pokud patříte mezi zdravé jedince, vaječného žloutku se tedy nemusíte bát. V mnoha studiích bylo dokonce prokázáno, že dlouhodobá konzumace (alespoň 6 měsíců) dvou vajec denně vedla naopak k mírnému poklesu krevního cholesterolu. Vejce mají totiž i řadu přínosů a v našem jídelníčku by neměly chybět.

Nutriční benefity vajec

Zuzka ani Andy bez vajíček prostě nedokážou být! A jak by ne, jejich benefity o tom vypovídají své:

1. Obsahují plnohodnotné bílkoviny. Bílkovina vaječného bílku má nejvyšší biologickou dostupnost v organismu a je lehce vstřebatelná (stravitelnost je 98-100%)

2. Vitamíny. Vaječný žloutek obsahuje vysoké množství vitaminů rozpustných v tucích (A, D, E, K). Bílek obsahuje vitaminy skupiny B

3. Z minerálních látek je zastoupeno železo, fosfor, draslík a zinek.

Tak co, ještě se žloutků bojíte?

Zuzka a Andy

 

Další články už pro vás připravujeme s odborníky ze Zdravého stravování.


Related Posts

3 nejlepší zelené smoothie, která jste ještě neochutnali

3 nejlepší zelené smoothie, která jste ještě neochutnali

Víte, že 13.květen je světovým dnem koktejlů? A víte, že se Zuzkou si koktejly rády dopřáváme? A víte, že známe pár ovocných i zeleninových, které nejsou zdaleka tak profláknuté jako ty, kterých je plný internet? Dost otázek, jdeme na praktické informace: Koktejly pro nás nejsou […]

Jak na zdravé přibírání aneb co když chce sportovec nabrat

Jak na zdravé přibírání aneb co když chce sportovec nabrat

Ačkoliv by se dalo říct, že chce dnes každý jen hubnout, existuje spousta lidí s opačným problémem – ať dělají co dělají, nemohou přibrat. V minulém článku jsem se psaly o hubnutí. Pojďme si říct, jak na ZDRAVÉ přibírání hmotnosti. Spousta lidí ve všem stále […]



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *