Se Zuzkou Hejnovou o dobrém jídle nejen pro sportovce

Období čokoládových kalendářů se blíží a my se ptáme: Je čokoláda zdravá nebo ne?

Období čokoládových kalendářů se blíží a my se ptáme: Je čokoláda zdravá nebo ne?

Existuje jedna věta, velmi obecná a pravdivá: Nejsou nezdravé potraviny, jsou pouze nezdravá množství. Pro čokoládu to také samozřejmě platí. U čokolády se zaměřme raději na kvalitu než kvantitu.

Jak se dělá čokoláda?

V posouzení kvality čokolády nám pomůže zběžně znát suroviny a technologii výroby.

Čokoláda se vyrábí tak, že se nechají fermentovat kakaové boby, ze kterých se sušením, pražením a mletím vytváří kakaová hmota. Z kakaové hmoty se dá vylisovat kakaové máslo a z výlisků vyrobit kakaový prášek. Čokoláda se následně vyrábí smísením kakaové hmoty, cukru a kakaového másla (a dalších dochucovacích surovin). Kvalita se určuje právě poměrem kakaové hmoty a cukru.

Jak poznáme kvalitní čokoládu?

U hořké čokolády se obsah kakaa pohybuje od 35 do 99 %, u mléčné, doplněné sušeným mlékem, mezi 18 a 55 %. Čím více obsahuje kakaa a méně cukru, tím je čokoláda kvalitnější i zdravější.

Čokoláda obsahuje látku zvanou theobromin, která je blízká kofeinu, která má stimulační a afrodiziakální účinek. Uvádí se také pozitivní vliv theobrominu na hubnutí. Nenechte se ale zmást, čokoláda je jako celek doslova kalorická bomba, takže theobromin nemá šanci se uplatnit. V čokoládě ještě najdeme flavonoidy a polyfenoly, které mají antioxidační účinky a příznivě působí na stav cév.

Víte, jak poznáte náhražku?

Můžeme také narazit na náhražky čokolád, které se označují jako kakaové pochoutky či cukrovinky. Nemusíme je na první pohled rozlišit, nejčastěji se z nich vyrábí oblíbené figurky přes Velikonoce a Vánoce. Tyto “šizené” čokolády se poznají tak, že když se zlomí nemají ostré hrany.

A ještě jeden tip z dTest magazínu:

Zdroj: dTest magazín

V případě čokolády hrajeme o kvalitu, nikoliv kvantitu. Když se budeme tímto řídit, není důvod si ji čas od času nedopřát!

Tak se těšte na Vánoce!

Zuzka, Andy a Katka

 

Těšte se na další články, které pro vás chystáme se Zdravým stravováním.

 


Related Posts

3 nejlepší zelené smoothie, která jste ještě neochutnali

3 nejlepší zelené smoothie, která jste ještě neochutnali

Víte, že 13.květen je světovým dnem koktejlů? A víte, že se Zuzkou si koktejly rády dopřáváme? A víte, že známe pár ovocných i zeleninových, které nejsou zdaleka tak profláknuté jako ty, kterých je plný internet? Dost otázek, jdeme na praktické informace: Koktejly pro nás nejsou […]

Jak na zdravé přibírání aneb co když chce sportovec nabrat

Jak na zdravé přibírání aneb co když chce sportovec nabrat

Ačkoliv by se dalo říct, že chce dnes každý jen hubnout, existuje spousta lidí s opačným problémem – ať dělají co dělají, nemohou přibrat. V minulém článku jsem se psaly o hubnutí. Pojďme si říct, jak na ZDRAVÉ přibírání hmotnosti. Spousta lidí ve všem stále […]



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *