Se Zuzkou Hejnovou o dobrém jídle nejen pro sportovce

Které potraviny nejvíc škodí zubům?

Které potraviny nejvíc škodí zubům?

Trápí vás zubní kazy nebo žluté skvrny na zubech? Pozměňte svůj jídelníček a udělejte něco dobrého nejen pro svoje tělo, ale právě i zuby. Složení jídelníčku má skutečně výrazný vliv na stav našich zubů.

Jaké potraviny zubům ,,škodí”?

Pokud toužíte po americkém úsměvu, vyvarovat byste se podle Katky ze Zdravého stravování měli hlavně těmto potravinám:

Sladkokyselé bonbony

Ať jsou bonbony tvrdé nebo žvýkací, sladké nebo kyselé, zubům škodí. Platí pravidlo, že čím je bonbon více lepivý, tím má na zuby horší vliv. Mezi ty nejvíce rizikové patří gumoví medvídci, pendreky, karamely, turecký med nebo bonbony obalené v cukru. Bonbony se usadí na zubní sklovině a jsou živnou půdou pro bakterie, které rozpouští a navrtávají zubní sklovinu.

Zavařované potraviny

Kyseliny z octové zálivky naší sklovině neprospívají. Konzumace kyselých okurek nebo cibulek tak výrazně zvyšuje opotřebení zubní skloviny.

Slazené nápoje

Jednoduché sacharidy z limonád, džusů nebo čajů slazených medem a cukrem jsou další velkou skupinou. Pokud si dáme sladký nápoj sporadicky, tak je to v pořádku. Pokud ale celý den popíjíme slazené nápoje, pH v ústech se výrazně mění a vzniká tak riziko vzniku zubního kazu. Limonády light nebo bez cukru obsahují kyselinu citronovou a fosforečnou, které opět nepříznivě poškozují sklovinu.

Káva a čaje

Pozitivní účinky kávy a černého čaje na naše zdraví jsou skutečně velmi dobré. Bohužel tanin obsažený v těchto nápojích způsobuje tmavé zbarvení skloviny. Například zelené nebo bylinkové čaje nejsou na tanin bohaté a tmavé zbarvení tedy nezpůsobují.

Hygiena nade vše!

Pro ochranu našich zubů dbejte na pečlivou ústní hygienu. Samozřejmě správný jídelníček je také velmi důležitý. Pokud si čas od času dopřejete sladkou limonádu, tak se nic hrozného nestane. Důležité je, abychom neholdovali limonádám a bobnbonům každý den. Pokud jste milovníci kávy, tak o to více dbejte na ústní hygienu.

Složení našeho jídelníčku je skutečně důležité. Na ochranu zubů doporučujeme udržet doporučený denní příjem zeleniny. Ta působí protektivně. Je prokázáno studiemi, že při konzumaci mrkve dochází k odstraňování zubního plaku.

Tak co, dáte si colu nebo čistou vodu? 😉

Zuzka, Andy a Katka

 

Těšte se na další články, které pro vás chystáme se Zdravým stravováním.


Related Posts

3 nejlepší zelené smoothie, která jste ještě neochutnali

3 nejlepší zelené smoothie, která jste ještě neochutnali

Víte, že 13.květen je světovým dnem koktejlů? A víte, že se Zuzkou si koktejly rády dopřáváme? A víte, že známe pár ovocných i zeleninových, které nejsou zdaleka tak profláknuté jako ty, kterých je plný internet? Dost otázek, jdeme na praktické informace: Koktejly pro nás nejsou […]

Jak na zdravé přibírání aneb co když chce sportovec nabrat

Jak na zdravé přibírání aneb co když chce sportovec nabrat

Ačkoliv by se dalo říct, že chce dnes každý jen hubnout, existuje spousta lidí s opačným problémem – ať dělají co dělají, nemohou přibrat. V minulém článku jsem se psaly o hubnutí. Pojďme si říct, jak na ZDRAVÉ přibírání hmotnosti. Spousta lidí ve všem stále […]



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *