Se Zuzkou Hejnovou o dobrém jídle nejen pro sportovce

5 největších mýtů z oblasti zdravé výživy, kterým se dlouho věřilo

5 největších mýtů z oblasti zdravé výživy, kterým se dlouho věřilo

Svět fitness a zdravé výživy bohužel léta zužují různé mýty a pověry. Dnes jsme se zaměřily na 5 z nich, výběr nejlepších dala dohromady Katka, naše odbornice na zdravé stravování!

Které to jsou? Pojďme si je vyvrátit!

1. „Nesmím jíst po 17. hodině.“

Tělo nemá žádné hodiny, podle kterých by řídilo svůj příjem potravy. Není důležité jíst po určité hodině, ale dodržovat určitý časový rozestup jídla a spánku, který by měl být zhruba 2 – 3 hodiny.

Pokud bychom šli spát s plným žaludkem, narušili bychom tím kvalitu spánkového režimu. Ti z nás, kteří chodí spát později, by po posledním jídle v 5 hodin odpoledne měli určitě hlad.

V takovém případě je možné zařadit lehkou 2. večeři (jogurt, tvaroh, kvalitní šunku, nízkotučný sýr, zeleninu).

2. „Sacharidy na večer už ne!“

Sacharidy k večeři si můžete klidně dopřát. Nárůst hmotnosti totiž nesouvisí s konzumací sacharidů na večer, ale s celkovým nadbytkem energie.

Pokud budeme denně přijímat více kalorií než potřebujeme, povede to k tloustnutí, nehledě na to, zda konzumujeme sacharidy ráno nebo večer.

Nebojte se zařadit přílohu i večer, pokud to zapadá do vašeho doporučeného energetického příjmu. Velikost přílohy by však neměla být tak velká, jako na oběd, pokud večer již nejste fyzicky aktivní.

Více o tomto tématu si můžete přečíst v článku Sacharidy k večeři.

3. „Tuky způsobují tloustnutí!“

Spousta lidí si myslí, že se tuky ze stravy ukládají do zásobních tuků na těle.

To je naprostý nesmysl, protože tuky ze stravy se využívají na řadu důležitých funkcí a pochodů v těle. Za tloustnutí může celkový kalorický nadbytek spolu s nedostatkem pohybové aktivity.

Příjem tuků je pro tělo nezbytný, protože tuky jsou součástí buněčných membrán a syntetizují se z nich životně důležité látky (například steroidní hormony). Vyřazovat tuky z jídelníčku je dokonce zdravotně rizikové.

Díky tukům se vstřebávají některé vitaminy (A, D, E, K), a jejich nedostatek by vedl k deficitu těchto vitaminů. Tuky jsou také zdrojem nezbytných – esenciálních mastných kyselin, které potřebujeme pro správnou činnost mozku. Pozor bychom si měli dát hlavně na to, abychom tuků nepřijímali nadbytek a preferovali tuky rostlinné nad těmi živočišnými.

4. „Light výrobky jsou zdravé!“

Název zní lákavě: „Když budu jíst ligt, budu taky light.“ Pravdou je však naprostý opak.

Téměř všechny výrobky označované jako „light“ nebo „fit“ jsou doslazovány cukrem a jsou do nich přidávány modifikované škroby.

Tuky sice neobsahují, ale jejich výsledná kalorická hodnota je mnohdy vyšší než u klasických výrobků. To se týká hlavně jogurtů a mléčných výrobků.

Místo light ovocného jogurtu, který ovoce neviděl ani z dálky, si dejte raději kvalitní zakysaný bílý jogurt (například Milko řecký jogurt nebo Skyr) s čerstvým ovocem.

5. Nesnídám, ušetřím kalorie

Snídaně je jedním z nejdůležitějších chodů dne a nastartuje organismus do pracovního režimu.

Vynecháme-li ranní jídlo, organismus bude mít tendenci si nedostatek energie kompenzovat večerním přejídáním. Snídejte a dopřejte si pořádnou dávku energie!

Dobrou chuť a stravujte se bez hloupých mýtů!

Katka, Zuzka a Andy

 

Těšte se na další články, které pro vás chystáme se Zdravým stravováním.


Related Posts

3 nejlepší zelené smoothie, která jste ještě neochutnali

3 nejlepší zelené smoothie, která jste ještě neochutnali

Víte, že 13.květen je světovým dnem koktejlů? A víte, že se Zuzkou si koktejly rády dopřáváme? A víte, že známe pár ovocných i zeleninových, které nejsou zdaleka tak profláknuté jako ty, kterých je plný internet? Dost otázek, jdeme na praktické informace: Koktejly pro nás nejsou […]

Jak na zdravé přibírání aneb co když chce sportovec nabrat

Jak na zdravé přibírání aneb co když chce sportovec nabrat

Ačkoliv by se dalo říct, že chce dnes každý jen hubnout, existuje spousta lidí s opačným problémem – ať dělají co dělají, nemohou přibrat. V minulém článku jsem se psaly o hubnutí. Pojďme si říct, jak na ZDRAVÉ přibírání hmotnosti. Spousta lidí ve všem stále […]



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *