Se Zuzkou Hejnovou o dobrém jídle nejen pro sportovce

Máte rádi burčák? Tak to máme dobré zprávy!

Máte rádi burčák? Tak to máme dobré zprávy!

Září je obdobím burčáků. Češi ho mají ve velké oblibě, mnoho z nás jezdí do nejzazších koutů republiky na burčákové slavnosti a nemůžeme si tento mok vynachválit.

Jak je to ale s jeho nutričními hodnotami. Je zdravé ho pít? A co našemu tělu vlastně přináší?

Co ten burčák vlastně je?

Říká se mu „mléko starců“. Známe ho jako sladko-kyselý nápoj, který má blahodárný vliv na organismus člověka. Jak si ale burčák vede v číslech? Burčák je částečně zkvašený mošt z vinné révy, jehož obsah alkoholu může být až 7%.

Taková dvojdecka burčáku obsahuje podle kaloricketabulky.cz asi 477 kJ a má v sobě 12 gramů cukru. Tento údaj neberte jako směrodatný, každý burčák je trochu jiný a v každém je jiný obsah alkoholu (1 – 7 %).

V burčáku najdete i mnoho vitaminů (hlavně skupiny B), přírodních cukrů a zdravých kyselin. Obsahuje kyselinu pantotenovou, která nás chrání před onemocněním sliznice a zažívacím ústrojím. Bezpochyby všichni víme, že nám burčák čistí trávicí ústrojí.

Ačkoliv obsahuje burčák mnoho pozitivního, rozhodně to není nějaký lék. Je však ve střídmém množství prospěšným pomocníkem.

Ale co ty kalorie?

Už obsah alkoholu naznačuje, že nepůjde o nějakou dietní variantu pití. Jak jsme již uvedli, sklenka má téměř 500 kJ. Rozhodně si pohlídejte množství. Pokud si na slavnostech dáte několik skleniček, nic se určitě nestane, průměrně bychom však nedoporučovali více než dvě malé denně.

Výhodou jižní Moravy, která je mlékem starců pověstná, však nabízí mnoho cyklostezek, a tak nezbývá než doporučit, abyste se vydali i na kolo a trochu těch kalorií sportem spálili.

Podle staré lidové moudrosti by člověk měl vypít tolik burčáku, kolik má krve v žilách… no, to už necháme na vás 😉

Zuzka, Andy a Katka

 

Těšte se na další články, které pro vás chystáme se Zdravým stravováním.


Related Posts

3 nejlepší zelené smoothie, která jste ještě neochutnali

3 nejlepší zelené smoothie, která jste ještě neochutnali

Víte, že 13.květen je světovým dnem koktejlů? A víte, že se Zuzkou si koktejly rády dopřáváme? A víte, že známe pár ovocných i zeleninových, které nejsou zdaleka tak profláknuté jako ty, kterých je plný internet? Dost otázek, jdeme na praktické informace: Koktejly pro nás nejsou […]

Jak na zdravé přibírání aneb co když chce sportovec nabrat

Jak na zdravé přibírání aneb co když chce sportovec nabrat

Ačkoliv by se dalo říct, že chce dnes každý jen hubnout, existuje spousta lidí s opačným problémem – ať dělají co dělají, nemohou přibrat. V minulém článku jsem se psaly o hubnutí. Pojďme si říct, jak na ZDRAVÉ přibírání hmotnosti. Spousta lidí ve všem stále […]



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *