Se Zuzkou Hejnovou o dobrém jídle nejen pro sportovce

Týká se to i vás! Nejlepší antioxidanty ve stravě a čemu pomáhají

Týká se to i vás! Nejlepší antioxidanty ve stravě a čemu pomáhají

Antioxidanty jsou látky, které chrání naše buňky. Velmi zjednodušeně můžeme říci, že zpomalují jejich stárnutí a zabraňují jejich degradaci.

Tělo si dokáže některé antioxidanty vytvořit z určité míry samo, jiné ale musíme přijímat ze stravy. Obojí mají v našem organismu nezaměnitelnou a velmi důležitou funkci. Naše strava by proto měla být na antioxidanty bohatá.

Mezi antioxidanty řadíme:

  • Vitamin C (bobulovité ovoce, brokolice, citrusy, šípky,..)
  • Flavonoidy (bobulovité ovoce, jablka, česnek,..)
  • Fenoly (špenát, pohanka,..)
  • Karotenoidy (citrusy, meruňky, mrkev,..)
  • Vitamin E (oříšky, semínka, ryby,..)
  • Koenzym Q10 (sardinky, makrely, řepkový a sójový olej)
  • Bobulovité ovoce – maliny, ostružiny, brusinky, černý rybíz, kustovnice, acai

Ostružiny a maliny

Ostružiny a maliny jsou vitaminy přímo nabité. Jsou významným zdrojem vitaminů A, B i C, pomáhají proti stresu a léčbě zánětlivých onemocnění.

Brusinky

Brusinky a černý rybíz jsou kromě vitaminů i výborným zdrojem červených barviv – anthokyanů. Brusinky jsou spojovány s prevencí infekcí močového ústrojí.

Brání patogenním bakteriím v močovém ústrojí jejich přilnutí ke stěně orgánů ve kterém se nachází. Jak brusinky, tak i kustovnici a acai lze konzumovat jako sušené ovoce.

Hodí se na přípravu müsli, salátů nebo čajů.

Špenát

Je významná listová zelenina, která má v kuchyni mnohé využití. Nejen, že chutná, ale má i zdraví prospěšné účinky.

Je zdrojem skupiny vitaminu B, C, E, K, karotenoidů, železa a minerálních látek jako je draslík, vápník, hořčík, jód a fosfor.

Zelené barvivo chlorofyl, které se ve špenátu nachází, má navíc protizánětlivé a regenerační účinky.

Citrusy

Patří mezi méně sladké druhy ovoce. Především v zimním období jsou pro nás skvělým zdrojem vitaminu C.

Mezi citrusy řadíme citróny, limetky, pomeranče, mandarinky, dnes velmi populární pomelo a méně známá kumquatu. Všechny citrusy jsou výborným zdrojem vitaminu C, E, betakarotenů či anthokyanů.

Oříšky

Oříšky – ideálně nepražení a nesolené, tedy v jejich přirozené podobě jsou zdrojem vitaminu E. Ten je jeden z nejvíce potřebných vitaminů pro ochranu buněk. Každý den bychom měli do jídelníčku zařadit množství oříšků či semínek. Na vitamin E je dále bohatá listová zelenina nebo celozrnné produkty.

A které řadíte k jídelníčku vy? 🙂

Zuzka, Andy a Katka

 

Těšte se na další články, které pro vás chystáme se Zdravým stravováním.


Related Posts

3 nejlepší zelené smoothie, která jste ještě neochutnali

3 nejlepší zelené smoothie, která jste ještě neochutnali

Víte, že 13.květen je světovým dnem koktejlů? A víte, že se Zuzkou si koktejly rády dopřáváme? A víte, že známe pár ovocných i zeleninových, které nejsou zdaleka tak profláknuté jako ty, kterých je plný internet? Dost otázek, jdeme na praktické informace: Koktejly pro nás nejsou […]

Jak na zdravé přibírání aneb co když chce sportovec nabrat

Jak na zdravé přibírání aneb co když chce sportovec nabrat

Ačkoliv by se dalo říct, že chce dnes každý jen hubnout, existuje spousta lidí s opačným problémem – ať dělají co dělají, nemohou přibrat. V minulém článku jsem se psaly o hubnutí. Pojďme si říct, jak na ZDRAVÉ přibírání hmotnosti. Spousta lidí ve všem stále […]



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *