Se Zuzkou Hejnovou o dobrém jídle nejen pro sportovce

Sacharidové vlny: Dieta, která funguje? Možná ano, ale za jakou cenu!

Sacharidové vlny: Dieta, která funguje? Možná ano, ale za jakou cenu!

Trend sacharidových vln je znám především ve fitness odvětví. Dieta je využívána na redukci tuku i tvarování postavy. Tělo na sacharidové vlny v tom dobrém případě reaguje dobře, avšak za cenu velmi přísného a můžeme říci i striktně a drsně nastaveného jídelníčku. Sacharidové vlny jsou skutečně vhodné pro velmi malé procento lidí a to je důležité nepodcenit.

Princip sacharidových vln je o rozdílném příjmu sacharidů a bílkovin v jednom týdnu. Den po dni, postupně zvyšujeme množství přijatých sacharidů z minima na sacharidovou bombu. Tělo je tak trochu zmatené a reaguje na rozdílný přijímaný poměr makroživin. Sacharidové vlny mohou být nastaveny různě. Vždy záleží na antropometrických hodnotách a procentu tuku v těle.

Jak je to s těmi sacharidy?

Ve správně nastaveném racionálním jídelníčku přijímáme 50 – 60 % energie právě ze sacharidů. Sacharidy slouží jako pohotový zdroj energie a i zásoba energie pro případ potřeby. U sacharidových vln kolísá hodnota sacharidů ze dne na den. Některé dny lze ze sacharidů přijmout i 80 % energie, v ostatních klesá na velmi malou hodnotu 0 – 20 %. Dochází k tzv. cyklování sacharidů.

Dny s vysokým příjmem sacharidů

Měly by trvat pouze 2-3 dny a ne déle. Tělo v tyto dny dokáže plně využít sacharidy pro hrazení ztrát svalového glykogenu. Tedy pokud dny následují po dnech s nízkým příjmem sacharidů. Svalový glykogen se právě doplňuje cca 1-3 dny.

Dny s nízkým příjmem sacharidů

Také by měl trvat 2-3 dny. Hodnoty sacharidů by měly klesat na 50 – 100 g sacharidů za den. Pro mozek se vytváří alternativní zdroje energie. Pro tělo je to skutečně velká zátěž, ale právě v této fázi je nutné cvičit. Fáze by neměla trvat déle jak 3 dny, aby se tělo nepřeplo do šetřivého režimu a nezačal se metabolismus zpomalovat. S velmi nízkým příjmem sacharidů je spojeno vysoké riziko únavy, dyskomfortu a stresové zátěže.

Názory na sacharidové vlny jsou mnohé. Jídelníček je na přípravu a realizaci velmi složitý. Jedná se o striktní dodržování dietního plánu a každodenní odvažování potravin. Jedná se o skutečně každý gram sacharidu, bílkovin a tuků. Vhodné je jedině pro opravdu zapálené fitness nadšence.

Pro běžnou redukci hmotnosti, ozdravení životního stylu a dobrou náladu, sacharidové vlny ani odborníci ze Zdravého stravování nedoporučují. 🙂

 

Těšte se na další články, které pro vás chystáme se Zdravým stravováním.


Related Posts

3 nejlepší zelené smoothie, která jste ještě neochutnali

3 nejlepší zelené smoothie, která jste ještě neochutnali

Víte, že 13.květen je světovým dnem koktejlů? A víte, že se Zuzkou si koktejly rády dopřáváme? A víte, že známe pár ovocných i zeleninových, které nejsou zdaleka tak profláknuté jako ty, kterých je plný internet? Dost otázek, jdeme na praktické informace: Koktejly pro nás nejsou […]

Jak na zdravé přibírání aneb co když chce sportovec nabrat

Jak na zdravé přibírání aneb co když chce sportovec nabrat

Ačkoliv by se dalo říct, že chce dnes každý jen hubnout, existuje spousta lidí s opačným problémem – ať dělají co dělají, nemohou přibrat. V minulém článku jsem se psaly o hubnutí. Pojďme si říct, jak na ZDRAVÉ přibírání hmotnosti. Spousta lidí ve všem stále […]



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *