Se Zuzkou Hejnovou o dobrém jídle nejen pro sportovce

Má smysl užívat přírodní doplňky stravy?

Má smysl užívat přírodní doplňky stravy?

Ve sportovní stravě jsou doplňky velkým tématem a často se nás ptáte, zda je má smysl užívat nebo jsou pouhým marketingovým tahem. Máme pro vás proto další článek o tom, které doplňky stojí za to a kdo by je mohl užívat.

Doplňky stravy by měly vaši stravu pouze doplňovat, nikoliv nahrazovat. Pro běžného člověka, který nesportuje, nejsou doplňky stravy nutné a většinou si vystačí s kvalitní a pravidelnou vyváženou stravou.

Pokud už ale aktivně sportujete, zvyšují se vaše nutriční požadavky, které nelze vždy pokrýt pouze stravou. Pro Zuzku jsou v závodním období naprosto nezbytné.

Pokud máte náročné zaměstnání nebo ve velkém sportujete, jsou pro vás doplňky stravy vhodné, někdy i nutné, aby nedošlo k deficitu některého nutrientu. Jde však o to umět vybírat ty správné.

Ale s tím vám v dnešním článku pomůžeme.

Vhodné doplňky pro sportovce

Mezi nejlepší doplňky pro sportovce, které bychom vám doporučily, patří hořčík, rybí olej, proteinové nápoje, vitaminy a minerální látky podle individuálních potřeb a tzv. zelené potraviny.

Zelené potraviny – jeden z našich oblíbených přírodních doplňků. Zvyšují fyzický výkon tím, že váží volné radikály a metabolity v těle. Dokáží oddálit únavu a urychlují regeneraci, která je pro vrcholové sportovce naprosto nezbytná.

Spirulina – zelená řasa, která obsahuje kompletní spektrum aminokyselin, významné množství omega-3 mastných kyselin a také spoustu vitaminu B12. Nejvhodnějším zdrojem je chlorella a mladý ječmen. Lze ji přidat do jídla i pití.

Proteinové nápoje – urychlují regeneraci a pomáhají budovat aktivní svalovou hmotu. Po tréninku je vhodnější vybírat rychle vstřebatelné proteiny – tedy nejlépe syrovátkový protein. Více o bílkovinách se dočtete tady.

Hořčík – je nejlepší prevencí proti křečím při vysoké fyzické námaze. Hořčík přispívá ke snížení míry únavy a vyčerpání. Nesportující člověk potřebuje přibližně 300 mg a sportovec 500 až 1500 mg hořčíku denně. Koupíte je v obyčejných tabletkách v lékárně.

Rybí olej – obsahuje omega-3 mastné kyseliny EPA (eikosapentaenová kyselina) a DHA (dokosahexaenová kyselina), které podporují kognitivní funkce mozku, posilují imunitu a u sportovců zvyšují regenerační schopnost.

Marketingový tah?

Mezi doplňky stravy, které jsou pouze marketingovým tahem patří gainery a spalovače.

Spalovače – zní sice lákavě, avšak za vás tuky rozhodně nespálí. To udělá pouze pravidelná fyzická aktivita, při které může spalovač teprve působit. Pozor však na obsah účinných látek.

Gainery – neboli sacharidovo-proteinové nápoje jsou většinou pouze směsí nekvalitního cukru a bílkoviny. Místo svalové hmoty si tak vybudujete spíše pěknou tukovou zásobu.

Takže, sportovci? Přírodní doplňky ano, ale pečlivě vybírejte jaké.

Andy a Zuzka

 

Za užitečné tipy do článku děkujeme Katce Šimkové ze Zdravého stravování. Zařídí vám pět jídel denně za super cenu včetně dopravy zdarma domů nebo do práce.


Related Posts

Jak na zdravé přibírání aneb co když chce sportovec nabrat

Jak na zdravé přibírání aneb co když chce sportovec nabrat

Ačkoliv by se dalo říct, že chce dnes každý jen hubnout, existuje spousta lidí s opačným problémem – ať dělají co dělají, nemohou přibrat. V minulém článku jsem se psaly o hubnutí. Pojďme si říct, jak na ZDRAVÉ přibírání hmotnosti. Spousta lidí ve všem stále […]

Jak si udělat dokonalý dýňový krém k večeři

Jak si udělat dokonalý dýňový krém k večeři

Pomalu přichází podzim. Těšit se můžete na lahodné recepty, které vás zahřejí a potěší lahodnou chutí. Jeden takový pro vás dnes máme. Ingrediencí nebude mnoho a tou hlavní bude dýně, jejíž sezóna je za dveřmi a my už ji netrpělivě očekáváme! Dýně jako lék i […]



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *