Se Zuzkou Hejnovou o dobrém jídle nejen pro sportovce

Které vitamíny by měli sportovci v zimě nejvíce doplňovat?

Které vitamíny by měli sportovci v zimě nejvíce doplňovat?

Však to znáte. V létě se neustále cpeme ovocem, ale v zimě se trochu zanedbáváme. Přitom právě podzim a zima jsou obdobími, kdy obzvláště potřebujeme dostatek vitaminů, abychom byli zdraví a fit a mohli se naplno věnovat našim oblíbeným sportům.

Které vitaminy jsou tedy nejdůležitější a z čeho je načerpáme?

Vitamin C

Asi vás to nepřekvapuje. Ale stejně, kdy naposledy jste měli vitaminu C dostatek?

Vitamin C podporuje imunitní systém a je výborným pomocníkem v boji proti nachlazení. Účastní se syntézy kolagenu, důležité složky kloubů a šlach, čímž podporuje svalovou sílu. Vitamin C rovněž urychluje proces regenerace po tréninku.

V zimě ho můžete nejlépe doplnit z brambor, kysaného zelí, červené řepy, kapusty a citrusových plodů.

Vitamin B1 (thiamin)

V přirozené stravě sportovce je vitamin B1 zastoupen málo vzhledem k tomu, že jeho potřeba v organismu je přímo úměrně zvýšena tělesné námaze. Thiamin je nezbytný pro metabolismus sacharidů, především glykogenu – hlavní zásobárny energie při déle trvajícím sportovním výkonu.

Najdeme jej v celozrnných obilovinách, mase, pivovarských kvasnicích a oříšcích.

Vitamin B6

Vitamin B6 hraje důležitou roli v metabolismu bílkovin. Jeho nedostatek může vést ke svalové únavě a bolestem svalů. Čím více bílkovin přijímáme, tím vyšší je naše potřeba vitaminu B6.

Doplňujte jej proto pravidelně z oříšků, celozrnného pečiva, brambor, fazolí a občas zařaďte i droždí.

Vitamin B12

Důležitý vitamin pro krvetvorbu, funkci nervové tkáně a syntézu DNA a energie ATP nutnou pro svalový výkon ATP.

Ve sportu se využívají jeho schopnosti prokrvení k lepšímu dýchání, odstranění bolesti zad a svalů. Bez něj by také neprobíhal proces spalování tuků v citrátovém cyklu.

Nejlepšími zdroji tohoto vitaminu jsou živočišné produkty: vejce, mléko, sýry, maso a vnitřnosti.

Vitamin D

V letních měsících je přirozeným zdrojem vitaminu D sluneční záření. V zimě je to s vitaminem D o něco více problematické a musíme jej získávat hlavně stravou.

Příjem můžeme navýšit konzumací tučných ryb (losos, ale i sardinky), mořských plodů a vajec (vitamin D je součástí vaječného žloutku).

Vitamin D pomáhá ukládat vápník do kostí a zvyšuje tím jejich pevnosti – to je u sportovců velmi důležité.

Vitamin E

Vitamin E je nejsilnějším antioxidantem, který nás chrání před volnými radikály. Zvyšuje imunitu, podporuje detoxikační schopnost jater a zlepšuje průtok krve.

Vysoké množství vitaminu E obsahují obilné klíčky, rostlinné oleje, ořechy a semínka.

Vitaminy jsou pro sportovce i nesportovce nesmírně důležité, proto na ně opravdu nezapomínejte!

Zuzka a Andy

 

Těšte se na další články, které pro vás chystáme se Zdravým stravováním.


Related Posts

Jak na zdravé přibírání aneb co když chce sportovec nabrat

Jak na zdravé přibírání aneb co když chce sportovec nabrat

Ačkoliv by se dalo říct, že chce dnes každý jen hubnout, existuje spousta lidí s opačným problémem – ať dělají co dělají, nemohou přibrat. V minulém článku jsem se psaly o hubnutí. Pojďme si říct, jak na ZDRAVÉ přibírání hmotnosti. Spousta lidí ve všem stále […]

Jak si udělat dokonalý dýňový krém k večeři

Jak si udělat dokonalý dýňový krém k večeři

Pomalu přichází podzim. Těšit se můžete na lahodné recepty, které vás zahřejí a potěší lahodnou chutí. Jeden takový pro vás dnes máme. Ingrediencí nebude mnoho a tou hlavní bude dýně, jejíž sezóna je za dveřmi a my už ji netrpělivě očekáváme! Dýně jako lék i […]



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *