Se Zuzkou Hejnovou o dobrém jídle nejen pro sportovce

Jak by se měli přes Vánoce udržovat ve formě cyklisté jako vytrvalostní sportovci?

Jak by se měli přes Vánoce udržovat ve formě cyklisté jako vytrvalostní sportovci?

Nedávno jsme vám sdílely zajímavý text od Romana Kreuzigera o tom, jak se stravuje, a potěšilo nás, že mu také záleží na tom, co jí a klade na správnou výživu poměrně velký důraz.

Jak se přes svátky udržet ve formě?

Jak jinak než pohybem a vyváženou stravou. Ale jen u toho nezůstaneme.

Často se nás ptáte, co jíst před vytrvalostním tréninkem, tak se dnes zaměříme na cyklisty. Nemůžeme sice mluvit za špičky jako Romana, ale přiblížíme vám, jak by to správně mělo vypadat u cyklistů, kteří si ani během svátků neumí život bez kola představit!

1. Dostatek různorodého pohybu

I přestože milujete kolo, měli byste myslet i na jiné sporty. Choďte do posilovny, cvičte doma pilates nebo přidejte ke kolu další druh sportu.

Cyklistika je sice velmi komplexní sport, ale měli byste svaly namáhat i jiným způsobem.

2. Jak dlouho a co jíst před jízdou?

Správná strava má na vaše výkony obrovský vliv a pokud tělu dodáte to pravé, vrátí vám to výbornými výsledky i pocity. To nejlepší palivo před tréninkem jsou sacharidy, které se ve svalech a játrech ukládají v podobě glykogenu.

Zásoba glykogenu je velmi individuální a obecně by měla vystačit na submaximální výkon trvající 60-90 minut. Svalový glykogen slouží jako zdroj okamžité energie při svalové práci, zatímco ten jaterní funguje jako pojistka při nízké hladině cukru v krvi.

Před tréninkem si dejte třeba kuřecí s rýží nebo těstovinami. Oblíbenou přílohou je i bulgur, ke kterému se hodí ryby.

Častá otázka je například, kdy nejpozději byste měli před tréninkem jíst. Samozřejmě hodně záleží na porci, na tělesné konstrukci každého člověka. Obecně se však doporučuje hlavní jídlo sníst nejpozději 2-3 hodiny před výjezdem, u menších svačin jsou to 30 minut – 2 hodiny.

3. Když trénuji ráno, mám snídat?

Pokud vás čeká delší výkon, měli byste určitě posnídat. Tělo potřebuje odněkud brát energii, zvlášť, pokud pojedete déle než hodinu nebo si dáte trénink s extrémně velkou intenzitou. Pokud byste organismu nedodali energii, na vašem tréninku se to podepíše.

K snídani doporučujeme ovesnou kaši, lívance z ovesných vloček nebo vaječnou omeletu (pozor na moc oleje!) s celozrnným pečivem. Po takové snídani byste měli vyrazit nejdříve za 2 hodiny na trénink.

Pokud rádi jezdíte hned po probuzení, tak si k snídani dejte třeba ovocno-jogurtové smoothie nebo müsli tyčinku.

Vyzkoušejte některá z našich smoothie.

4. Co před tréninkem nejíst?

Rozhodně se vyhněte příliš tučným jídlům – taková anglická snídaně je sice lahůdka, ale jelo by se vám velmi těžko. Přehánět by se to nemělo ani s vlákninou a samozřejmě alkoholem.

5. Co jíst v průběhu jízdy?

Pokud jezdíte na delší tréninky, než hodinu, měli byste se hydratovat a doplňovat tělu energii. Nezapomeňte proto na vodu, iontové nápoje a z jídla například banán či energetická tyčinka.

6. Kdy a co jíst po tréninku?

Pro správnou regeneraci a doplnění energie byste se měli najíst do hodiny po tréninku. Nyní byste se měli soustředit hlavně na sacharidy a bílkoviny, které podporují růst a regeneraci svalů. Pokud po tréninku z jakéhokoliv důvodu nemáte hlad, dostaňte do sebe bílkoviny v tekuté podobě (proteiny).

Dejte si maso, ryby, vejce nebo čerstvý sýr a ze sacharidů ideálně zeleninu.

Přejeme vám pěkné Vánoce a spousty cyklistických zážitků!

Zuzka a Andy

 

Těšte se na další články, které pro vás chystáme se Zdravým stravováním.


Related Posts

3 nejlepší zelené smoothie, jaké jste ještě neochutnali

3 nejlepší zelené smoothie, jaké jste ještě neochutnali

Víte, že 13.květen je světovým dnem koktejlů? A víte, že se Zuzkou si koktejly rády dopřáváme? A víte, že známe pár ovocných i zeleninových, které nejsou zdaleka tak profláknuté jako ty, kterých je plný internet? Dost otázek, jdeme na praktické informace: Koktejly pro nás nejsou […]

Jak si udělat dokonalý dýňový krém k večeři

Jak si udělat dokonalý dýňový krém k večeři

Pomalu přichází podzim. Těšit se můžete na lahodné recepty, které vás zahřejí a potěší lahodnou chutí. Jeden takový pro vás dnes máme. Ingrediencí nebude mnoho a tou hlavní bude dýně, jejíž sezóna je za dveřmi a my už ji netrpělivě očekáváme! Dýně jako lék i […]



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *