Se Zuzkou Hejnovou o dobrém jídle nejen pro sportovce

Kterým jídlům byste se před sportem měli vyhýbat

Kterým jídlům byste se před sportem měli vyhýbat

Často nám chodí otázky ohledně naší stravy před tréninkem. Proto jsme se rozhodly napsat pokračování článku o tom, co jíme před tréninkem a dnes vám povíme, čemu se určitě vyhnout.

S tuky opatrně!

Před tréninkem bychom se měli vyhýbat tučným jídlům. Tuky se totiž v zažívacím traktu tráví a vstřebávají nejdéle ze všech základních živin. Pokud bychom šli krátce po konzumaci jídla typu svíčková se šesti cvičit, bylo by nám nejen těžko, ale podaný výkon by určitě nebyl takový, jaký bychom si představovali.

Příliš vlákniny zpomaluje vstřebávání

Rovněž nežádoucí je vyšší obsah vlákniny v předtréninkovém jídle. Vláknina je pro lidský organismus důležitá, protože podporuje správnou činnost našich střev a imunitní systém.

Ovšem pozor, mluvíme jen o době před tréninkem! Vláknina jinak přináší nám mnoho výhod, nikoliv však zkrátka v jídle před cvičením. Zpomaluje totiž vstřebávání živin a může způsobovat během cvičení nepříjemné trávicí potíže a těžkosti.

Žádné sladkosti!

Ani sladká jídla nejsou před cvičením vhodnou volbou. Obsažené jednoduché sacharidy se velmi rychle vstřebávají a následně způsobí prudký pokles glykémie (krevního cukru), což je pro sportovce před tréninkem nežádoucí.

Klesá schopnost koncentrace, může docházet až k závratím z nedostatku cukru v krvi a pokud tělo nemá dostatek energie pro svalovou práci, nepracuje, jak by mělo.

Nevhodná jídla před tréninkem

  • Klasická česká jídla (smažená jídla, knedlíky, tučná masa)
  • Fast food
  • Sladkosti (čokolády, sladké pečivo, buchty, koláče, sušenky)
  • Müsli tyčinky (běžně dostupné tyčinky jsou plné cukru a ztužených tuků, je lepší si vyrobit svou vlastní)
  • Ořechy ve větším množství (jsou dost tučné, ačkoliv se jedná o zdravý tuk)
  • Syrová zelenina ve větším množství

Vhodná jídla před tréninkem

Zde samozřejmě závisí na mnoha faktorech:

  • na tom, jak dlouho trénink bude trvat,
  • jak intenzivní bude a
  • v jakém časovém intervalu během dne se trénink bude konat.

Pokud bude trénink v odpoledních hodinách, měl by být posledním jídlem oběd. Budete-li cvičit až k večeru, určitě zařaďte ještě svačinku. Pokud cvičíte dopoledne, dejte si před tréninkem lehkou snídani.

Základem je, aby strava před tréninkem obsahovala dostatek kvalitních sacharidů, přiměřené množství dobře vstřebatelných bílkovin a nebyla příliš bohatá na tuky a vlákninu. Ze sacharidů preferujte komplexní zdroje, které se uvolňují do krve postupně a zásobují tělo dlouhodobě energií. Pokud vás čeká vytrvalostní zátěž, je vhodné přijmout více energie ze sacharidů. Naopak při posilování je vhodné zařadit i dostatek bílkovin, aby mělo tělo k dispozici aminokyseliny pro ochranu svalové tkáně.

Tipy na předtréninková jídla

Snídaně

  • Ovesná kaše s jogurtem a ovocem
  • Žitný chléb se šunkou, menší množství dušené zeleniny (je lépe stravitelná, než syrová zelenina)

Svačinky

  • Jogurt s ovocem
  • Jogurt s domácím müsli
  • Cornies s šunkou a sýrem do 30% tuku
  • Cottage s žitnými tyčinkami
  • Smoothie s mléčnou složkou

Oběd

  • Plátek libového masa s rýží a dušenou zeleninou
  • Ryba s vařenými bramborami, dušená zelenina
  • Rizoto s nízkotučným sýrem

Takže dobrou chuť!

Zuzka a Andy

 

Těšte se na další články, které pro vás chystáme se Zdravým stravováním.


Related Posts

3 nejlepší zelené smoothie, která jste ještě neochutnali

3 nejlepší zelené smoothie, která jste ještě neochutnali

Víte, že 13.květen je světovým dnem koktejlů? A víte, že se Zuzkou si koktejly rády dopřáváme? A víte, že známe pár ovocných i zeleninových, které nejsou zdaleka tak profláknuté jako ty, kterých je plný internet? Dost otázek, jdeme na praktické informace: Koktejly pro nás nejsou […]

Jak na zdravé přibírání aneb co když chce sportovec nabrat

Jak na zdravé přibírání aneb co když chce sportovec nabrat

Ačkoliv by se dalo říct, že chce dnes každý jen hubnout, existuje spousta lidí s opačným problémem – ať dělají co dělají, nemohou přibrat. V minulém článku jsem se psaly o hubnutí. Pojďme si říct, jak na ZDRAVÉ přibírání hmotnosti. Spousta lidí ve všem stále […]



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *