Se Zuzkou Hejnovou o dobrém jídle nejen pro sportovce

7 potravin, které sportovcům pomáhají proti stresu a špatné náladě

7 potravin, které sportovcům pomáhají proti stresu a špatné náladě

Věděli jste, že existují i šťastné potraviny? Nečekejte sice, že je sníte a budete radostí skákat do stropu, ale v období lednových plískanic a dlouhých nocí by vám tyto potraviny mohly aspoň trošku zlepšit náladu a zvýšit hladinu hormonu jménem serotonin.

Serotonin vzniká z aminokyseliny tryptofan a je odpovědný za pocity štěstí a dobré nálady. Ovlivňuje naše emoce, spánek, ale třeba i chuť k jídlu. Zmírňuje stavy úzkosti a dokáže nás částečně zbavovat deprese.

Proto je potřeba přijímat potraviny obsahující tryptofan. Nemusíte ale hned letět do lékárny a shánět tablety nebo jiné doplňky stravy. Dnes vám představíme potraviny, které to zvládnou taky a jsou běžně dostupné:

1. Omega 3-mastné kyseliny

Pomáhají mozku, srdci i dobré náladě. Jsou to naše oblíbené omega 3-mastné kyseliny, které najdete například v lososu, tuňáku, makrele, sardinkách, oříšcích nebo třeba chia semínkách.

2. Čokoláda

Možná to znáte. Ten pocit, kdy se zakousnete do čokolády a po chvilce se vám po těle rozproudí teplo a příjemný pocit. To umí čokoláda.

Jezte však tu hořkou a s čím vyšším podílem kakaové sušiny, tím lépe. Ideálně nad 70 % a výše. My máme nejradši okolo 90 %. Hořké čokoládě se vůbec nevyhýbejte, naopak!

3. Banány

Banány jsou mezi sportovci oblíbenou potravinou. Nejen, že má banán vlastní „obal“ v podobě slupky, takže se pohodlně převáží, ale je i výborným a rychlým zdrojem energie.

Banány také obsahují tryptofan, hořčík nebo například zinek, které podporují správnou svalovou funkci.

4. Špenát

Pepek Námořník moc dobře věděl, proč jí špenát! Sice to s tím železem nebylo tak horké, jak se povídalo, ale špenát můžeme rozhodně zařadit mezi superpotraviny. Nejen, že špenát působí pozitivně na svaly a kosti, ale i kůži a ano – dobrou náladu!

Pokud nejste fanoušci špenátu, vyzkoušejte některá zelená smoothie.

5. Oříšky a semínka

Štěstí se dá i zobat! Mlsat můžete oříšky plné zdravých aminokyselin. Ať už to jsou mandle nebo kešu oříšky, lněná semínka nebo slunečnicová, všechny obsahují velké množství tryptofanu.

Na co jsou dobré které oříšky, si můžete přečíst v našem oříškovém článku. Není totiž úplně jedno, kolik jich za den sníte. Jsou hodně tučné a doporučené denní dávky se různí.

6. Krůtí maso

Zuzky nejoblíbenější maso. Obsahuje totiž lehce stravitelné bílkoviny (na 100 g masa 23 g bílkovin) a málo tuku. Krůtí maso je kromě hormonu štěstí plné i vitamínu B12, který podporuje nervový systém.

Zajímají vás, ze kterých potravin čerpá Zuzka bílkoviny nejradši? Dočtete se tady.

7. Vajíčka

Vajíčka patří neodmyslitelně do jídelníčku snad každého sportovce. S depresemi nám kromě vajíček pomáhají i sýry, jogurty nebo sója.

Zapomenout bychom neměli ani na vitamín C, který najdeme hlavně v ovoci a zelenině jako brokolice, paprika a květák nebo v citrusech, jahodách a rybízu.

Ať jste šťastnější!

Zuzka a Andy

 

Zkuste taky nějaké dobroty ze Zdravého stravování.


Related Posts

3 nejlepší zelené smoothie, jaké jste ještě neochutnali

3 nejlepší zelené smoothie, jaké jste ještě neochutnali

Víte, že 13.květen je světovým dnem koktejlů? A víte, že se Zuzkou si koktejly rády dopřáváme? A víte, že známe pár ovocných i zeleninových, které nejsou zdaleka tak profláknuté jako ty, kterých je plný internet? Dost otázek, jdeme na praktické informace: Koktejly pro nás nejsou […]

Jak si udělat dokonalý dýňový krém k večeři

Jak si udělat dokonalý dýňový krém k večeři

Pomalu přichází podzim. Těšit se můžete na lahodné recepty, které vás zahřejí a potěší lahodnou chutí. Jeden takový pro vás dnes máme. Ingrediencí nebude mnoho a tou hlavní bude dýně, jejíž sezóna je za dveřmi a my už ji netrpělivě očekáváme! Dýně jako lék i […]



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *