Se Zuzkou Hejnovou o dobrém jídle nejen pro sportovce

Zuzka Hejnová: Regenerace je skoro stejně důležitá jako samotný trénink.

Zuzka Hejnová: Regenerace je skoro stejně důležitá jako samotný trénink.

Máme pro vás další rozhovor se Zuzkou. Tentokrát jsme se však zaměřili na trochu jiné téma:

Zuzi, pořád slyšíme jen o závodění a trénování. Není ale stejně tak důležitá i regenerace?

Regenerace je velmi důležitá a v poměru k tréninku by to mělo být téměř 1:1. Je to až zvláštní, ale ideálně jeden trénink a jedna nějaká regenerace. Může být pasivní, která samozřejmě pomůže, nikdy však natolik jako aktivní, ta je určitě mnohem lepší.

Co bys tedy nejvíce doporučila?

Za mě je jedna z nejlepších regenerací chlad. Ať už kryokomora nebo alespoň zaledování nohou v ledové vodě. Občas byste také měli jít na masáž nebo fyzioterapii.

Další z možností je plavání nebo alespoň vířivka, pára nebo sauna.

Kdy se hodí dynamický a kdy statický strečink?

Strečink je důležitý před každým tréninkem. I když se jdu jen proběhnout lehce do lesa, tak se předtím vždycky protáhnu. Alespoň ty základní partie – ruce, trup, zadní stehna, přední, lýtka a achilovky.

Před tréninkem je rozhodně lepší dynamický strečink a po tréninku statický. Záleží však na složení tréninku, únavě a celkovém rozpoložení. Někdy není dobré dělat rychlé a dynamické cviky ani před tréninkem, pokud je člověk bolavý a namožený. Pak je lepčí začít volnějším protahováním, dokud nás sval nepustí do rychlejšího pohybu.

Nějaké tvé osvědčené pozice na protahování dolních končetin?

Na protažení lýtek si většinou stoupnu na vyvýšené místo a tlačím střídavě jednu a druhou patu k zemi. Naopak na zadní stranu stehen si nejradši položím nohu někam do výše alespoň pravého úhlu a postupně se s každým výdechem snažím položit hlavu na koleno, které zůstává propnuté.

Jak se rozehřívat před tréninkem teď v zimě?

V zimě je potřeba se trochu více rozběhat, aby se tělo dostalo do provozní teploty. Určitě by to chtělo déle klusu než normálně, takže u mě alespoň 10 minut. Ale většinou do té doby, než začnu pociťovat, že je mi teplo.

Pak je dobré příliš neprotahovat rozcvičku, spíš se na místě rozhýbat dynamickými cviky – např. panákem na místě (jumping jacks), rozšvihání nohou u stromu nebo zábradlí, výskoky ze dřepu nebo výpady do stran.

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Příspěvek sdílený Zuzana Hejnová (@zhejnova),

Potkali bychom tě v zimě venku běhat?

Občas i já chodím běhat v zimě ven. Není mi to příjemné, ale delší běhání je určitě lepší absolvovat venku, než kroužit v hale na malém ovále. Když je opravdu hodně zima nebo nevlídno, jdu běhat na pás, který mi aspoň drží tempo, což je občas příjemné.

Jak po sportu nejradši relaxuješ?

Po sportu nejradši odpočívám u kávy, knížky nebo filmu. Jako odpočinek ale beru i právě regeneraci – nejradši masáž nebo saunu. Když je hezky, je výborný relax třeba procházka v přírodě.

Díky za rozhovor!

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Příspěvek sdílený Zdravě bez překážek (@zdravebezprekazek),

Kde nás můžete sledovat? Přeci na Instagramu @zdravebezprekazek!

Moc díky za tvůj čas!

 

 


Related Posts

Jak na zdravé přibírání aneb co když chce sportovec nabrat

Jak na zdravé přibírání aneb co když chce sportovec nabrat

Ačkoliv by se dalo říct, že chce dnes každý jen hubnout, existuje spousta lidí s opačným problémem – ať dělají co dělají, nemohou přibrat. V minulém článku jsem se psaly o hubnutí. Pojďme si říct, jak na ZDRAVÉ přibírání hmotnosti. Spousta lidí ve všem stále […]

Jak se závodní strava projevuje v Zuzky jídelníčku

Jak se závodní strava projevuje v Zuzky jídelníčku

Opravdové výkony nebudou bez pořádného jídla. To víme moc dobře a proto Zuzka dbá na závodní jídelníček tak, aby byly její výsledky špičkové. Mistrovství světa v atletice v Londýně se blíží a s tím rostou nároky na Zuzky trénink a tudíž i jídelníček. Není to […]



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *