Se Zuzkou Hejnovou o dobrém jídle nejen pro sportovce

Petr Vakoč: „Být co nejlehčí a zároveň si zachovat výkon je velká alchymie. Jídelníček v tom hraje ohromnou roli.“

Petr Vakoč: „Být co nejlehčí a zároveň si zachovat výkon je velká alchymie. Jídelníček v tom hraje ohromnou roli.“

Úvodní fotografie: Sigfrid Eggers

Dnes tu máme speciální rozhovor s cyklistou, který má za sebou těžké zranění, rozhodl se to však nevzdat, doslova na to šlápnout a jít si za dalšími vrcholy.

Seznamte se s naším sportovcem měsíce – je to Petr Vakoč.

V čase náročném nám poskytl exkluzivní rozhovor, tak si ho moc užijte:

Jak jste se dostal k cyklistice?

Bylo to naprosto přirozené. Od malička jsme s rodiči trávili víkendy a dovolené aktivním stylem. Velmi často právě na kole. První závody jsem si vyzkoušel už asi v šesti letech, byl jsem vždy hodně soutěživý. Dělal jsem plno různých sportů, ale cyklistika mě vždycky bavila nejvíce. Ve 13ti letech jsem šel závodit do Dukly a ostatních sportů nechal.

Musel jste své kariéře něco obětovat?

Cyklistika je extrémně náročná na čas a na cestování. Trochu tedy trpí můj osobní život. Taky jsem musel oželit většinu večírků na střední škole a po dvou letech zanechat studia na vysoké. V tu dobu už jsem žil a závodil v zahraničí a kombinovat obojí nebylo možné.

Také mám plno omezení co se týče dalších aktivit. Musím si dávat pozor, abych se nezranil a také dávat důraz na odpočinek. Rozhodně toho ale nelituji. Procestoval jsem většinu světa a poznal mnoho úžasných lidí. Žiju si svůj dětský sen.

Máte toho někdy plné brejle nebo vás úspěchy ženou kupředu?

Stejně jako prakticky ve všech oblastech života, se můj vztah k cyklistice pohybuje ve vlnách. Většinou jsem nahoře, těším na každý závod a užívám si i ty nejnáročnější tréninky. Občas toho ale opravdu mám plné zuby a musím se donutit, abych na trénink vůbec vyrazil. Jakmile se rozjedu, tak už to většinou jde.

Náročná jsou období, kdy člověk nemá potřebnou výkonost, například po nemoci. To pak musí zatnout zuby a závody si protrpět. Posune ho to ale pak dál.

Je podle vás nějak spojená strava a zdravotní stav sportovců?

Určitě! Bez kvalitní stravy to určitě nejde. V cyklistice hraje ohromný význam poměr výkonu a tělesné hmotnosti. Být co nejlehčí a zároveň si zachovat výkon je velká alchymie a jídelníček v tom hraje ohromnou roli. Dalším oříškem ja také to, jak do jídelníčku zahrnout zdroje důležitých živin. Například antioxidanty snižují efekt tréninku, ale když jich má člověk málo, tak zase může onemocnět. Nebo třeba vláknina. Je důležitá pro celkové zdraví organismu, ale není vhodná během zátěže ani těsně po ní. Optimalizovat jídelníček z hlediska vlivu na výkon i na zdraví není vůbec jednoduché.

Řešíte sám zdravou stravu?

Řeším ji hodně. Mám pár jednoduchých pravidel, díky kterým jsem schopný se stravovat zdravě. Nejvíce se mi osvědčilo mít na dosah zdravé a chutné alternativy a doma příliš nezdravých lákadel. Největší problém pro mě představuje cestování. Dát si něco zdravého třeba na benzínové pumpě je skoro nemožné. A času na cestách strávím opravdu dost.

Žádná z nabízených alternativ mi nevyhovovala, až jsem se nakonec rozhodl vyrábět vlastní zdravé jídlo, které si člověk může vzít všude sebou. Právě u svačin lidé často hřeší, sáhnou po něčem nezdravém, co je hned po ruce. Zbytečně si pak kazí jinak zdravý jídelníček.

Tak to je pecka a moc chválíme! Máte nějakou oblíbenou kuchyň?

Miluji japonskou kuchyni. Když jsem před třemi lety zemi vycházejícího slunce poprvé navštívil tamní kultura i kuchyně mě uchvátily. A nejedná se pouze o sushi. Mám rád jejich nudle rahmen nebo maso hovězí maso wagyu. Jen jejich dezerty úplně nemusím.

Těsně za Japonskem je pak Itálie. Skvělé jídlo i kávu tam člověk dostane prakticky kdekoliv.

Vaříte si i teplá jídla?

Ano. Mám rád jednoduchá jídla. Teď přes zimu si často dělám vývar. Ráno před tréninkem dám vařit maso do pořádného hrnce. Když se po několikahodinovém tréninku vrátím, je hotový. Také rád vařím v páře, nebo si upeču rybu s batáty a zeleninou v troubě. Musí to být zdravé, jednoduché a chutné.

Také si občas připravuji jídlo s sebou do kapsy na tréninky. Nejraději peču banana bread. Je to připravené během několika minut. Baví mě hrát si s ingrediencemi a testovat různé varianty.

Liší se hodně závodní strava od normální mimo sezónu?

Velmi. Mimo sezonu, kdy mám volnější režim, jím mnohem méně. Mám možnost dopřát si cokoliv, ale paradoxně na to většinou nemám moc chuť. Tělo během volna vypne, zpomalí metabolismus, tak nemám takový hlad. Během zimní přípravy se snažím jíst méně sacharidů, intenzita není tak veliká.

Při závodech jsou pak sacharidy potřeba. Za den do sebe musím občas dostat i šest tisíc kalorií. Pro představu, to je jako 12 tabulek mléčné čokolády. Na závodech jím hodně rýži. K snídani müsli s rýžovým mlékem, během etapy rýžové koláčky, po závodě pak zase často rýži s tuňákem. Je to skvělý zdroj sacharidů. Na večeři pak doháním živiny, když je energie doplněná, je prostor si dát zeleninu.

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Příspěvek sdílený Petr Vakoc (@petrvakoc),

Který moment vaší kariéry byl nejlepší? Máte nějaký oblíbený závod?

Můj nejoblíbenější závod je jednoznačně belgická klasika Brabantse Pijl. V roce 2016 jsem ho vyhrál. A přesně tím způsobem, jakým jsem si dva roky předtím vysnil. Kilometr před cílem je krátké, prudké stoupání, ve kterém jsem zaútočil a do cíle přijel sám.

Mezi mé oblíbené momenty patří i ostatní vítězství. Hlavně to úplně první mezi profesionály, na Okolo Polska. Pokračoval jsem pak několik dní ve žlutém dresu pro vedoucího závodníka.

A kde se vidíte za pár let?

Teď je mým hlavním cílem dát se stoprocentně zdravotně do pořádku a dostat se zpět na původní level výkonosti. Toužím po tom opět vyhrávat závody. Vše se bude odvíjet od následujících měsíců. Ukáže se, zda pro mě bude zranění limitujícím. K tomu mám firmu vyrábějící zdravé svačiny, Pokeat. Moc mě to baví a věnuji tomu dost času. Rád bych ale měl kolo ještě pár let jako prioritu, denní vedení firmy nechal na svém společníkovi a soustředil se hlavně na vývoj nových produktů.

Moc děkujeme za rozhovor!

Andy, Zuzka a Katka

 

Už nás sledujete na Instagramu? Neustále přidáváme nové fotky a tipy na zdravý život bez překážek! 😉


Related Posts

3 nejlepší zelené smoothie, která jste ještě neochutnali

3 nejlepší zelené smoothie, která jste ještě neochutnali

Víte, že 13.květen je světovým dnem koktejlů? A víte, že se Zuzkou si koktejly rády dopřáváme? A víte, že známe pár ovocných i zeleninových, které nejsou zdaleka tak profláknuté jako ty, kterých je plný internet? Dost otázek, jdeme na praktické informace: Koktejly pro nás nejsou […]

Jak na zdravé přibírání aneb co když chce sportovec nabrat

Jak na zdravé přibírání aneb co když chce sportovec nabrat

Ačkoliv by se dalo říct, že chce dnes každý jen hubnout, existuje spousta lidí s opačným problémem – ať dělají co dělají, nemohou přibrat. V minulém článku jsem se psaly o hubnutí. Pojďme si říct, jak na ZDRAVÉ přibírání hmotnosti. Spousta lidí ve všem stále […]



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *