Se Zuzkou Hejnovou o dobrém jídle nejen pro sportovce

Eva Podroužek Fryšarová: „Chce to zdravý rozum a poslouchat své tělo.“

Eva Podroužek Fryšarová: „Chce to zdravý rozum a poslouchat své tělo.“

Úvodní foto: Jiří Částka pro magazín Kondice

Dnes přinášíme rozhovor s jednou výjimečnou osobností. Je jí Evča Podroužek Fryšarová, autorka blogu Zaběhu.cz, šikovná redaktorka, běžkyně a budoucí maminka.

Evča je ukázkou toho, že i v těhotenství může být člověk aktivní. Andy ji proto zpovídala a věřte, že se máte na co těšit. Moc si rozhovor užijte, najdete v něm totiž nejen mnoho užitečných tipů, ale také motivace:

Evi, proč tě chytl zrovna běh a kdy tě napadlo založit si blog?

Přiznám se, že v úplně první moment jsem se asi svezla na takové té vlně, že „běhal každý“. Běhala spousta mých kamarádů a mně se líbilo objíždět s nimi různé hezké závody. Jenže to jsem tenkrát ještě tak moc neběhala a spíš u toho trpěla.

Blog jsem si založila někdy v říjnu 2015, protože mi – a všem, co to mají třeba podobně – měl dodat motivaci. A to se, musím říct, dost povedlo! Dodnes se pro mě běh stal sportem číslo jedna. Dávám si ráda cíle a výzvy a prostřednictvím tréninku si je mohu plnit. Baví mě být venku, jezdit za závody po celé republice a klidně i do zahraničí – vždy to spojujeme s výletem. Během si čistím hlavu a odpočívám od práce. Běh mi dal mnoho blízkých přátel a nakonec jsem díky němu potkala i svého současného manžela☺

Jaký je tvůj největší dosavadní sportovní úspěch?

Tak vnímám svůj osobák z loňského jarního půlmaratonu ze španělské Valencie. Na půlmaratonskou trať jsme v tréninku necílili, jela jsem si to spíš užít, do toho dost foukalo, a přes to mi to nějak sedlo – běžela jsem za 1:42:41. Ráda na ten závod ale vzpomínám i proto, že se mi běželo jednoduše výborně, lehce a moc jsem si to užila!

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Příspěvek sdílený Eva Podroužek Fryšarová (@zabehu.cz),

Děláš více sportů?

Myslím, že co se sportu týče, jsem docela všestranná – dlouho jsem hrála volejbal a pak jeho plážovou obdobu (obojí ale pro běžce kvůli množství odrazů a výskoků prý moc dobré není:D), jednu dobu jsem propadla spinningu a dokonce si pak dělala instruktorský kurz, baví mě jezdit na kole, miluju různé kruhové tréninky, občas si odpočinu při józe a v zimě jsem si přípravu zpestřovala běžkami.

Kolo nebo běžky jsou super doplňkem běžeckého tréninku – oboje představuje aerobní zátěž, zároveň tam nejsou žádné tvrdé dopady. Na druhou stranu, aby to mělo váhu, je třeba na kole nebo běžkách strávit cca třikrát víc času, než by člověk věnoval běhu. Posilování se postará o zpevněné tělo, jeho střed zejména, i to běžci potřebují. A v neposlední řadě při józe se krásně protáhnu (i od počítače) a zklidním. Běžci by určitě neměli jen běhat!

Budeš mít zanedlouho přírůstek, jak lze skloubit sport a rostoucí bříško?

Myslím, že skvěle – tedy pokud žena nemá objektivní problémy a sportovala i předtím. Já jsem měla jasno o tom, že chci ve sportu pokračovat i v těhotenství, už když jsme s manželem miminko plánovali. Samotné doma by mi asi hráblo! (I když jasně, kdybych z nějakého důvodu nemohla, musela bych to zkrátka přijmout jako fakt.) Navíc mám štěstí na skvělého pana doktora, který sám hodně sportuje a ten mě ujistil, že těhotenství je fyziologický stav a nic není zakázáno a ať si dělám vše, u čeho se cítím dobře.

Samozřejmě to chce dát i na svůj zdravý rozum a poslouchat své tělo. Takže například šestkový volejbal, kde jsem skákala za míčem po palubovce, nebo by hrozila srážka se spoluhráčem, jsem vzdala. Při běhu to zase znamená to, že když se cítím příliš zadýchaná, což je typické třeba v kopci, zkrátka přejdu do chůze. Chodím se prostě na 40 minut zlehka proběhnout, žádné rychlé tréninky. I když na Silvestra jsem se zúčastnila i 12 km dlouhého závodu – na pohodu. Ambice šly ovšem stranou a jsem strašně ráda, že vůbec sportovat mohu – a to jakkoliv.

Minimálně první tři měsíce jsem ještě i chodila s manželem lézt na stěnu, vybírala jsem si lehčí cesty, zároveň mu v jištění stoprocentně věřím. Nejvíc mě ale teď baví kruhové tréninky u nás v Liberci, kde je kromě skvělého trenéra i prima parta. Já si jedu ve svém tempu, vynechávám cviky na přímý břicho a vyhýbám se i různému skákání a coach Dan mi tak některá stanoviště přizpůsobuje – v praxi to znamená, že se můžu těšit na naprosto božský zadek! 😀

A jestli mi nepřekáží rostoucí bříško? Zatím ne. Jen jsem musela na dno skříně zahrabat většinu legín a triček a naopak si užívám ty, které mi třeba byly volnější, nebo jsem si pořídila pár nových.

Je pravda, že někteří lidé se tomu, že stále cvičím, podivují, ale myslím, že když vidí, jak mi to prospívá, nakonec to pochopí. Spokojená matka – spokojené dítě.

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Příspěvek sdílený Eva Podroužek Fryšarová (@zabehu.cz),

Jak to máš s výživou? Řídíš se nějakými pravidly nebo zásadami?

Snažím se jíst převážně zdravě, i když ulítávám na sladkém a teď aktuálně občas i na chipsech. Pokud člověk jí převážně zdravě, klidně si občas takto zahřešit může. Smažená jídla nebo třeba knedlíky jím opravdu výjimečně. Teď se do sebe snažím dostávat prospěšné věci i kvůli miminku, hodně dbám třeba na příjem ovoce, ale i bílkovin, vápníku, rozhodně nevynechávám komplexní sacharidy. Hodně piju.

Když jsem trénovala, přemýšlela jsem o stravě také, dost často byly u nás doma na talíři těstoviny, naopak masa jsem třeba jedla méně. Když si člověk dal před tréninkem něco těžšího, hned to bylo znát. A třeba závody jsem běhala výhradně na domácí ovesnou kaši.

Ale klidně si ráda zajdu s manželem na pizzu, s přáteli na burger nebo uvařím ty nejlepší lasagne na světě!

Kdo je tvým sportovním vzorem?

Můj manžel ☺ I ve svým věku (mě zabije!:)) dokáže držet tempo s mnohem mladšími hošíky, vyhrávat závody, a stále jede v plném tréninku a dává si nemalé cíle. I když mi každý rok tvrdí, že už běhání pověsí na hřebík… 😀

Hele, Andy, a možná i ty! To, co jsi dokázala s FITFAB Strong a co všechno stíháš, to je vážně bomba a obdivuhodné!

Moc díky! 🙂 A je nějaký sport, kterého se vyloženě bojíš?

Asi aerobiku! 😀 Skloubit pohyby rukama a nohama mi nikdy nešlo!

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Příspěvek sdílený Eva Podroužek Fryšarová (@zabehu.cz),

Tři rady, které bys mi dala do prvního maratonu?

Maraton za sebou nemám, ale zrovna jsem o přípravě psala docela dlouhý článek do magazínu Kondice! 😀 Je o tom, že se takovou výzvu nevyplácí uspěchat. Ale vím, že i já sama jsem se před pár lety málem nechala kamarády zlomit. Nicméně jsem ráda, že to nedopadlo a ani trochu ti to nezávidím! O:) Pamatuji si své tréninky na desítku a půlmaraton, kdy jsem běhu dávala opravdu hodně, naběhala spousty kilometrů a představa, že by to všechno bylo cca krát dvě mě trochu děsí.

Nicméně ty tři rady:

  • naběhat co nejvíc objemů, případně je občas rozbít fartlekem (třeba intervaly jsou fajn na posílení srdíčka, ale první maraton se dá zvládnout i bez nich)
  • hodně spát a regenerovat
  • mít k té vzdálenosti pokoru, vyběhnout s rozumem, je to přece jen 42 km

A poslední záludná: Co je tvůj životní sen, za čím si míříš?

Občas o tom přemýšlím a mám pocit, že jsem nikdy na nic kloudného nepřišla. Aktuálně si ale přeju, aby se nám narodilo zdravé miminko a já se brzy poté mohla vrátit k běhání (běžecký kočár už na mě čeká a doufám, že i manžel bude hojně hlídat) a nabitá hormony lítala víc, než kdy předtím! 😀

Moc děkujeme za rozhovor!

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Příspěvek sdílený Zdravě bez překážek (@zdravebezprekazek),

Andy


Related Posts

Zuzka Hejnová: Regenerace je skoro stejně důležitá jako samotný trénink.

Zuzka Hejnová: Regenerace je skoro stejně důležitá jako samotný trénink.

Máme pro vás další rozhovor se Zuzkou. Tentokrát jsme se však zaměřili na trochu jiné téma: Zuzi, pořád slyšíme jen o závodění a trénování. Není ale stejně tak důležitá i regenerace? Regenerace je velmi důležitá a v poměru k tréninku by to mělo být téměř 1:1. […]

Běžíte poprvé maraton? Máme pro vás super tipy!

Běžíte poprvé maraton? Máme pro vás super tipy!

Přinášíme vás další rozhovor, tentokrát s naší sportovkyní měsíce – Hančou Homolkovou o tom, jak se přichystat na první maraton, na co si dát pozor nebo jak se správně oblést: Kdy se začít chystat na maraton, když je na začátku května? Maraton je opravdu velmi […]



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *