Se Zuzkou Hejnovou o dobrém jídle nejen pro sportovce

Běžíte poprvé maraton? Máme pro vás super tipy!

Běžíte poprvé maraton? Máme pro vás super tipy!

Přinášíme vás další rozhovor, tentokrát s naší sportovkyní měsíce – Hančou Homolkovou o tom, jak se přichystat na první maraton, na co si dát pozor nebo jak se správně oblést:

Kdy se začít chystat na maraton, když je na začátku května?

Maraton je opravdu velmi obtížný silniční závod, který nedoporučuji běhat bez patřičného tréninku. Naše tělo není zvyklé na tak obrovskou zátěž a běžci, kteří se nestačí dostatečně připravit, na trati trpí.

Délka přípravy je závislá na vaší aktuální kondici a cílech, které chcete dosáhnout. Pokud běžíte svůj první maraton, tak je ideální začít trénovat 14- 18 týdnů před závodem. Profesionálním běžcům stačí 12týdenní intenzivní příprava. Pokud tedy chcete běžet maraton na začátku května, je nejvyšší čas začít trénovat! 🙂

Jak by měl vypadat trénink na takový závod, když jsem jen hobbík a chci to prostě uběhnout?

Pokud běháte okolo 20 km týdně, tak by jste se měli soustředit především na dokončení maratonu, nikoliv na konkrétní čas. V případě, že běháte méně a nejste schopni trénovat okolo 20 km za týden, tak bych maraton neběžela a zvolila bych raději jeho poloviční trať.

Trénovat bychom měli minimálně 3x týdně a naběhat alespoň 20 km. Ze začátku bych zařadila volné běhy okolo 8 km s tím, že jeden den v týdnu by byl vždy delší.

Tělo si musí zvykat postupně, takže ho nesmíte odrovnat hned na začátku a kilometry zvedat postupně. Zařadit bychom měli samozřejmě i rychlostní složku a nějaké kopečky pro silnější odraz. Příklad prvního týdne přípravy na maraton, kdy je mým cílem pouze doběhnout:

  • PO: volno (cvičení s FITFAB Strong)
  • ÚT: 6 km + 6 rovinek (do 100 m)
  • ST: volno (joga s FITFAB Strong)
  • Čt: volno
  • Pá: 6 – 8 km
  • So: volno
  • Ne: 10-12 km

Na co si dát během tak dlouhého závodu pozor?

Před samotným závodem je ideální si přivstat, protáhnout se a psychicky se připravit. Velmi důležitá je sacharidová snídaně a přísun tekutin. V den závodu jsou vhodné iontové nápoje, které doplňujeme i během závodu, abychom předešli dehydrataci.

Na start si vezměte oblečení, v kterém se cítíte pohodlně a dobře se vám poběží. Nezapomeňte se obléct, jako by bylo o 8° více. Dobře se nalaďte a namotivujte, třeba pomocí muziky.

Začátek rozběhněte pomaleji, trať je dlouhá a síly budete potřebovat. Během závodu doplňujte energii formou energetických gelů nebo hroznového cukru.

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

#run #runninggirl 🏃‍♀️🏃‍♀️#czechrepublic 🇨🇿#everyday #everywhere #motivation #be_the_best 🥇#loveit 😍

Příspěvek sdílený H A N A • H O M O L K O V Á (@hancahomolkova),

Běžela jsi ty sama někdy maraton/půlmaraton?

Osobně jsem maraton nikdy neběžela, ale trénuji s běžci, kteří se na tuto distanci zaměřují. Zde vidím, jak je příprava na závod náročná a jak probíhá. Pro mě je to ještě brzy, běhat tak dlouhé vzdálenosti a podávat na nich kvalitní výkon. Dokud mám možnost se zlepšovat na kratších tratí, jako je moje oblíbená 10ka, tak zatím maraton nemám v plánu.

Letos bych chtěla běžet maximálně půlmaraton, který jsem si vyzkoušela pouze jednou a to za 1:24 minut. Moc si z tohoto závodu nepamatuji, jen jak probíhám první cílem. Důležité je při těchto závodech umět vypnout hlavu a překonat bolest. V cíli už je jen euforie a šťastný výraz, že jsem to dokázala a mám tu dřinu za sebou! Je to krásný pocit, však uvidíte! 🙂

Moc díky za rozhovor, Hani!

A už jste viděli náš rozhovor o běhu v zimě?

Andy a Zuzka


Related Posts

Jak na zdravé přibírání aneb co když chce sportovec nabrat

Jak na zdravé přibírání aneb co když chce sportovec nabrat

Ačkoliv by se dalo říct, že chce dnes každý jen hubnout, existuje spousta lidí s opačným problémem – ať dělají co dělají, nemohou přibrat. V minulém článku jsem se psaly o hubnutí. Pojďme si říct, jak na ZDRAVÉ přibírání hmotnosti. Spousta lidí ve všem stále […]

Jak se závodní strava projevuje v Zuzky jídelníčku

Jak se závodní strava projevuje v Zuzky jídelníčku

Opravdové výkony nebudou bez pořádného jídla. To víme moc dobře a proto Zuzka dbá na závodní jídelníček tak, aby byly její výsledky špičkové. Mistrovství světa v atletice v Londýně se blíží a s tím rostou nároky na Zuzky trénink a tudíž i jídelníček. Není to […]



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *