Se Zuzkou Hejnovou o dobrém jídle nejen pro sportovce

6 tipů, jak začít běhat na jaře a zlepšit si kondičku

6 tipů, jak začít běhat na jaře a zlepšit si kondičku

Blíží se jaro a ty první krásné dny, které vytáhnou spoustu lidí ven. A mnoho z nich si k tomu nazuje běžecké tenisky. Právě pro ty dnes máme několik tipů, jak si první běhy užít a co je na nich tak úžasného!

Proč byste měli také vyběhnout?

Zuzka i Andy běhají celoročně. Přesto má běhání na jaře několik výhod.

  • venku je nádherně a cítíte ten voňavý jarní vzduch
  • potkáte spoustu stejně nadšených a dobře naladěných lidí
  • zlepšíte kondičku
  • uděláte něco pro své zdraví
  • zažijete ten boží pocit po doběhu

Jak začít běhat na jaře?

Spousta hobbíků to po prvním výběhu vzdá. Proč? Protože to často přepískne nebo běží špatně. Proto pro vás dnes máme několik tipů, jak začít běhat správně a u běhu vydržet:

1. Nepřepískněte začátek

Hlídejte si od začátku tempo. Správně byste měli běžet tak rychle, abyste si u běhání s někým zvládli povídat.

Jarní počasí nás často nutí vyběhnout o sto šest a utíkat jako blázni. To se vám na druhém nebo třetím kilometru vymstí a po zbytek trasy budete sípat a bude vás píchat v boku.

Takže start v poklidu!

2. Dostatečně se posilněte a napijte

Příprava a správný výběh souvisí i s naším jídelníčkem.

Před každým výkonem vždy záleží na tom, co sníte a co vypijete. Běhat byste neměli jít ani přejezení, ale ani hladoví. Rozdíl ve stravě dělá i druh aktivity – jinak bude vypadat váš talíř před vytrvalostním během nad dvě hodiny a jinak před kratším během na rychlost.

Více o stravě před výkonem se můžete dočíst v našem článku Co jíme před vytrvalostním tréninkem a Hlavní zdroje energie pro práci svalů.

Pitný režim je další neodmyslitelnou součástí našeho sportovního výkonu. Nedostatek tekutin způsobuje dehydrataci a v žaludku pak zůstává jak pevná strava, tak i tekutiny, což bývá příčinou „žblunkání“ tekutého obsahu v žaludku. Pokud se ,,žblunkání” objeví, tak dochází k tomu, že odmítáme tekutiny ještě více a tím se dehydratace ještě více prohlubuje.

Dále dehydratace může vést k vyčerpání glykogenových zásob, protože prodleva s vyprazdňováním žaludku oddaluje dodání energie pracujícím svalům. Svaly tak využijí uložený glykogen dříve, než je přijaté živiny dokážou zásobit další energií.

3. Správné vybavení

Nepřipravený běžec je často nepříjemně zaskočen, nezapomeňte proto, že:

  • bez kvalitních bot to nepůjde
  • pokud si chcete měřit tempo, potřebujete hodinky nebo aplikaci v mobilu
  • oblečení, které saje pot, je nejlepší
  • musíte být připraveni i na déšť.

4. Dýchej, dýchej!

Spousta běžců má problém s dýcháním. Běhejte tak rychle, abyste nemuseli popadat dech. Dýchejte pravidelně (třeba každé dva kroky nádech a výdech nebo se přizpůsobte hudbě, kterou si dáte do sluchátek) a ideálně se nedechujte nosem a vydechujte pusou.

Nezapomeňte si také kapesník, pro mnoho běžců je snad důležitější než boty!

5. Protažení po běhu a správná regenerace

Stop svalové horečce po prvním jarním výběhu! Po každém běhu se dostatečně protáhněte a nechte svaly odpočinout.

Regenerace by se měla projevit i na vašem jídelníčku.Po tréninku je důležité, aby dostal organismus potřebné živiny pokud možno v co nejkratší době. Přečtěte si naše tipy, jak regenerovat po tréninku!

6. Bezpečnost nade vše!

Běháte pozdě večer nebo brzy ráno, kde je ještě tma? Tak se oblečte tak, abyste byli dobře vidět. Reflexní prvky nebo bunda jsou určitě na místě.

Před výběhem byste také měli být zahřátí. Nikdy není dobré vystartovat do zimy se ztuhlými nebo ledovými svaly. Dejte si doma 5 minutek na zahřátí, pokud venku bude zima nebo nevlídno.

Tak už víte víc? Určitě jo! Běháte rádi? Dejte nám vědět do komentářů na Facebooku

Zuzka a Andy

 

Těšte se na další články, které pro vás chystáme se Zdravým stravováním.


Related Posts

Jak na zdravé přibírání aneb co když chce sportovec nabrat

Jak na zdravé přibírání aneb co když chce sportovec nabrat

Ačkoliv by se dalo říct, že chce dnes každý jen hubnout, existuje spousta lidí s opačným problémem – ať dělají co dělají, nemohou přibrat. V minulém článku jsem se psaly o hubnutí. Pojďme si říct, jak na ZDRAVÉ přibírání hmotnosti. Spousta lidí ve všem stále […]

Jak si udělat dokonalý dýňový krém k večeři

Jak si udělat dokonalý dýňový krém k večeři

Pomalu přichází podzim. Těšit se můžete na lahodné recepty, které vás zahřejí a potěší lahodnou chutí. Jeden takový pro vás dnes máme. Ingrediencí nebude mnoho a tou hlavní bude dýně, jejíž sezóna je za dveřmi a my už ji netrpělivě očekáváme! Dýně jako lék i […]



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *